Установка на автомобіль газобалонного обладнання (ГБО) в останні роки стала чи не «питанням номер один » для тих, чиї статті витрат на транспортний засіб не можна назвати безмежними. Воно й зрозуміло: ціни на пальне постійно зростають, а доходи – ні. Як наслідок, автомобілісти шукають можливості заощадити, і ГБО у цьому відношенні бачиться відмінним та логічним рішенням. Але в той же час навколо газобалонного обладнання утворилося стільки байок і міфів, що відрізнити їх від правди буває нелегко. Саме тому InfoCar.ua уважно вивчив суть усіх хвилюючих українських автомобілістів питань щодо ГБО, і тепер, підкріпивши зібрану інформацію консультаціями зі спеціалістами, ми готові поділитися своїми знаннями.

А чи є сенс?

Звичайно, є, але не для всіх і не завжди. Існує ряд факторів, що визначають доцільність встановлення ГБО у кожному конкретному випадку. Насамперед, звичайно, всіх цікавить ціна питання. Вона сильно відрізняється залежно від марки та моделі автомобіля, від обладнання та, звичайно ж, від самого установника. Спеціалізовані та сертифіковані станції беруть більше, ніж гаражисти, але й за свою роботу вони несуть повну відповідальність. У середньому, якщо проаналізувати ціни, встановлення ГБО на автомобілі українського та російського виробництва коштуватиме 3000-3500 грн., а на іномарки з механічною та електронною системою керування двигуном – 3500–15.000 грн.

За вищезазначені суми автовласник отримує реальну можливість економити, ось тільки вирахувати більш-менш точну кількість купюр, які не впадуть у касу АЗС, а залишаться у кишені (або в гаманці) водія, надто важко. Все залежить від того, скільки кілометрів автомобіль проїжджає за місяць. Щоб окупити витрати на установку ГБО приблизно за рік, потрібно намотувати не менше 1500 км на місяць, а то й 2000 км. Крім того, перед встановленням бажано з’ясувати, скільки газу споживатиме автомобіль. В ідеалі витрати газу не повинні перевищувати споживання бензину більше, ніж на 1-2 літри на «сотню» або не більше, ніж на 10%.

Абсолютно невигідно встановлювати газобалонне обладнання на автомобілі А-класу та деякі хетчбеки В-класу. Вони й самі по собі споживають не дуже багато палива, тому економія від ГБО буде ледь помітною, а місце в багажнику, якого у таких авто і так обмаль, після встановлення балона зникне майже повністю.

Важливо знати і пам’ятати, що після встановлення ГБО реєстраційні документи на автомобіль потрібно поміняти, оскільки в його конструкцію було внесено серйозні зміни. Для цього в установника потрібно взяти документи, що підтверджують, що переобладнання здійснено відповідно до всіх норм (Свідоцтво про відповідність вимогам безпеки, копії сертифікатів) та звернутися до МРЕВ ДАІ. Звісно ж, за переоформлення документів потрібно буде трохи заплатити. Цікаво, до речі, що в країнах ЄС при переході на газ уряд не лише не обкладає водіїв додатковим збором, а й дає знижки під час реєстрації, а також звільняє від сплати транспортного збору.

Довіряти установку ГБО на автомобіль слід лише сертифікованим фахівцям

І ще один важливий момент, про який часто забувають і не враховують його, приймаючи рішення про встановлення ГБО. Мова про гарантію. Після втручання в конструкцію автомобіля, яким установка ГБО, безумовно, є, вона перестає діяти. Винятком можуть стати лише ті випадки, коли установкою займається та сама компанія, яка продала автомобіль. Не відбивається на гарантії та ГБО, встановлене заводом-виробником. Ось тільки таких пропозицій сьогодні одиниці, та й ціна автомобіля із заводським ГБО спочатку вище, ніж аналогічного, що працює тільки на бензині/дизелі, хоча іноді ця переплата має сенс. Візьмемо для прикладуRenault Duster. У комплектації Laureate з 1.6-літровим мотором, “механікою” та моноприводом автомобіль коштує 153.700 грн. У такій самій конфігурації, але із заводським ГБО, цінник піднімається рівно на 10.000 грн. Можливо, це трохи дорожче, ніж переобладнати Duster на газ самостійно, але як вагома перевага у Вас залишаться гарантійні зобов’язання виробника.

ГБО шкодить двигуну?

Це питання про ГБО доводиться чути значно частіше інших, оскільки двигун – це серце автомобіля, ризикувати яким , Само собою, ніхто не бажає. Але як же не побоюватися, коли раз у раз можна почути про те, що ГБО знижує потужність мотора на 5-7%, зменшує його ресурс і так далі? За прикладами подібних прикрощів далеко ходити не потрібно. Напевно, у кожного автомобіліста є знайомий, який із багатого життєвого досвіду розповість не одну таку страшилку. Тільки сприймати всерйоз ці історії варто далеко не завжди. Дуже часто причиною проблем з двигуном після встановлення ГБО стає бажання заощадити на якісному обладнанні та професійному установнику, який не лише «прикрутить і підключить», а й налаштує систему за допомогою спеціалізованої комп’ютерної програми, що дуже важливо.

Правильне налаштування ГБО за допомогою комп'ютера - застава економічності та збереження характеристик автомобіля

Правильне налаштування ГБО за допомогою комп’ютера – запорука економічності та збереження характеристик автомобіля

Якщо все зробити правильно, дотримуючись технології та рекомендації виробника по установці та налаштуванню, ГБО може бути навіть корисно двигуну, чому є цілком логічне технічне пояснення. По-перше, високе октанове число пропан-бутанової суміші виключає детонацію, внаслідок чого двигун працює м’якше і тихіше. По-друге, газове паливо, на відміну від бензину, не змиває зі стінок циліндра масляну плівку, що захищає поршень від тертя. І по-третє, при згорянні газо-повітряної суміші, в камері згоряння та на днищі поршня не утворюється нагар, а олія довше зберігає свої властивості.

Не економте на обладнанні і уникайте кустарної установки, і тоді ГБО відмінно уживеться з двигуном Вашого автомобіля.

На дизель та турбо не можна?

Це неправда! Газобалонне обладнання можна навчити працювати з дизельними двигунами. Інша річ, що технічно зробити це складніше, та й виправдано це може бути лише у випадках з автомобілями, які регулярно та довго їздять із крейсерською швидкістю. Дальнобійники, наприклад. Для пересування містом схрещувати газ із дизельним паливом безглуздо.

Що стосується турбованих силових агрегатів, то на них теж можна встановити ГБО, але тільки інжекторне, якому не важливо, як сильно йде повітря в мотор, Система сама, власним тиском впорсне стільки газу, скільки необхідно.

У чому різниця між поколіннями ГБО?

Останнім на сьогоднішній день поколінням ГБО є п’яте, однак і четверте покоління, як і раніше, користується великим попитом. . Різниця між ними лише в елементах подачі газу та в системі управління. Якщо коротко, то ГБО-4 – це система з розподіленим синхронізованим упорскуванням газу, а в ГБО-5 газ надходить безпосередньо в циліндри в зрідженому стані. До переваг систем п’ятого покоління можна віднести відсутність втрати потужності та можливість запуску двигуна на газі за будь-яких негативних температур, оскільки зникла необхідність випаровувати його перед подачею в двигун. До недоліків системи можна віднести її високу чутливість до брудного газу, низьку ремонтопридатність та технічну складність.

Особливості встановлення ГБО

Оскільки ми не пропагуємо самостійну установку ГБО, а навпаки, настійно рекомендуємо звертатися до сертифікованих фахівців, описувати весь процес монтажу газобалонного обладнання ми не будемо. Однак для того, щоб Ви розуміли, що робить з Вашим автомобілем установник, і могли переконатися в тому, що він не припустився грубих помилок, ми позначимо кілька моментів, на які потрібно звертати увагу, беручи роботу.

Взагалі, саме газобалонне обладнання не таке вже й складне. За великим рахунком, його можна розділити на чотири основні елементи — балон, газовий редуктор, електронний блок управління (ЕБУ) та блок форсунок. Решта — комутація. Балон розміщується в багажнику замість запасного колеса, решта — під капотом. Буває, щоправда, виняток для ЕБУ, який може бути призначений для монтажу лише у салоні.

Типовий набір сучасного ГБО на прикладі продукції компанії Tartarini: балон, редуктор, форсунки, електронний блок управління та комутація

Типовий набір сучасного ГБО на прикладі продукції компанії Tartarini: балон, редуктор, форсунки, електронний блок керування та комутація

Від правильності встановлення форсунок та електронного блоку керування залежить ефективність і точність роботи всієї системи. Форсунки повинні розташовуватися максимально близько до місця врізання у колектор впускний (на відстані 3-10 см). В іншому випадку автомобіль втратить у динаміці, особливо при необхідності різких прискорень, та й витрата газу буде більшою, ніж могла б бути.

Іноді не надто розумні установники ГБО пропонують своїм клієнтам «відключити» відсікач у балоні, щоб у нього містилося більше газу. У жодному разі не погоджуйтесь на цю дурість, оскільки ті 10-20% обсягу балона, які залишаються вільними, життєво необхідні для компенсації збільшення обсягу газу у разі великих перепадів температур. Вони ж убережуть балон від розриву у разі його деформації у ДТП. Додатково потрібно переконатися в тому, що балон оснащений запобіжним (зворотним) клапаном, який нацьковує підвищений тиск (понад 27 атм.).

Оскільки електричний опір газо-повітряної суміші більший, ніж у бензо-повітряної, разом з ГБО бажано встановити та спеціальні «газові» свічки запалювання. Вони мають зменшений міжелектродний зазор, а також інші матеріали виготовлення центрального електрода або інше калільне число (більше, тобто більш холодні).

Важливо також переконатися, що установник використовував «правильні» LPG-шланги, призначені для зрідженого газу. Іноді, щоб заощадити, фахівці використовують шланги для води та інші невідповідні матеріали. Наслідки від такої економії можуть бути сумними.

Важливо простежити, щоб установник ГБО використовував відповідні комутаційні матеріали, особливо LPG-шланги

Особливості експлуатації, обслуговування та причини поломок

Окрім того, що ГБО не дуже добре поводиться по відношенню до двигуна, хоча ми вже з’ясували Що це далеко не завжди є правдою, часто доводиться чути й інший аргумент противників переходу на газ. Мовляв, це дуже небезпечно, адже газ може вибухнути. Посперечатися з цим справді складно, однак у зв’язку з цим ми знову і знову змушені повертатися до теми вибору якісного, фірмового обладнання та справді професійного установника. Якщо все зроблено правильно, ГБО не приховує особливих небезпек. Просто так вибухнути газ не може. Сучасні балони найкращих виробників дуже міцні, надійні та безпечні. Товщина їхнього металу становить 3-6 мм, що в рази більше за товщину паливного бака. Фахівці німецької організації ADAC навіть проводили експеримент, під час якого підпалювали автомобілі із встановленим ГБО. У результаті машина повністю згорала, а газовий балон залишався цілим і неушкодженим.

Газовий балон набагато міцніший за паливний бак. правильному встановленню та експлуатації він безпечний

Газовий балон набагато міцніший за паливний бак. При правильному встановленні та експлуатації він безпечний

Найголовніша умова для безпечної експлуатації ГБО – відсутність запаху газу. Якщо всі з’єднання герметичні, його не буде. А от якщо запах з’явився, це серйозний сигнал до того, що використання системи потрібно припинити і не відновлювати доти, доки її не перевірить фахівець. Безпека набагато дорожча за зекономлені гроші.

Як і будь-яке інше обладнання, ГБО потребує періодичного планового обслуговування. Раз на 15 000 км необхідно змінювати фільтри, перевіряти герметичність системи та регулювати її налаштування. Раз на 30000 км потрібно чистити газові форсунки, а раз на 60000 км слід розбирати газовий редуктор для перевірки стану мембрани і в разі потреби замінити її.

Любителям активної їзди потрібно пам’ятати, що «крутити» двигун, що працює на газу, вище 5000 об. /хв дуже небажано, щоб не допустити перегріву деталей силового агрегату. Втім, деякі виробники для таких випадків наділяють своє обладнання алгоритмом роботи, при якому у разі розкручування мотора до оборотів вище 4000 відбувається автоматичне перемикання на бензин.

Для перемикання між газом і бензином в салон автомобіля виводиться кнопка, що показує режим роботи системи та кількість газу в балоні

Для перемикання між газом і бензином в салон автомобіля виводиться кнопка, що показує режим роботи системи та кількість газу. у балоні

Частою причиною проблем з ГБО стає недотримання автовласниками простого правила: пуск двигуна потрібно проводити на бензині, дочекатися , Поки силовий агрегат прогріється, і тільки потім перемикати систему на газ. Інакше кілька «холодних» стартів взимку можуть призвести до виходу з ладу газового редуктора. На щастя, сучасна електроніка вже навчена автоматично запобігати подібним помилкам, тобто “за замовчуванням” запускає двигун на бензині, а після того, як він прогріється до 35-40 градусів, перемикає систему на газ. Хоча, у разі вкрай необхідності, завести двигун на газу за наявності ГБО п’ятого покоління, можна безболісно навіть за негативної температури.

трапляються, на жаль, і інші проблеми, але всі вони, як правило, пов’язані не з самим ГБО, а з несправністю деяких вузлів автомобіля. Зокрема, із запаленням, неправильна робота якого може спричинити ланцюжок поломок і навіть призвести до займання в підкапотному просторі. Тому, при виявленні будь-яких проблем, краще відразу звернутися до фахівців.

Переваги та недоліки

Отже, давайте підсумуємо все вищесказане і тезово визначимо основні «за» та «проти» газобалонного обладнання:

ЗА ПРОТИ
Газ має вищу октанове число (порядку 105 і навіть вище залежно від співвідношення пропан/бутан). Відповідно, практична відсутність будь-яких детонацій і як наслідок зниження лінійних навантажень на циліндро-поршневу та кривошипно-шатунну групи двигуна Зменшення корисного обсягу багажного відділення через появу в ньому ємності для газу
Газ у випареному стані не змиває масляну плівку зі стінок циліндрів, завдяки чому зменшується зношування циліндро-поршневої групи Запуск холодного двигуна на газі при температурі повітря нижче 0 градусів небажаний. В аварійних ситуаціях, однак, така можливість існує
При згоранні газо-повітряної суміші, в камері згоряння та на днищі поршня не утворюється нагар, а масло довше зберігає свої властивості Припинення гарантії під час встановлення ГБО на станціях, не сертифікованих виробником або дистриб’ютором
Автомобіль з ГБО стає двопаливним, що у разі відмови однієї із систем є перевагою Для окупності витрат на встановлення ГБО протягом року необхідно проїжджати не менше 1500-2000 км на місяць
Втрата 5-7% потужності двигуна (і динаміки автомобіля)
Погано розвинена мережа газових заправок , що потрібно враховувати в далеких поїздках, оскільки запас ходу газу менше, ніж, на бензині/дизелі (залежить від обсягу балона і споживання газу)
Тема ГБО настільки широка, що охопити всі її аспекти в рамках однієї статті неможливо. Якщо після прочитання цього матеріалу у Вас залишилися питання про ГБО або з’явилися нові, задавайте їх у коментарях, а ми по можливості постараємося відповісти на них у наступних статтях.

І ще трохи інформації…